Dienstoproep (uit dagboek van Kees Eulink)

Geschreven door:

Ingrid Maan-Eulink

In augustus 1953 kwam voor Kees Eulink (mijn vader) zijn dienstoproep en moest hij zich melden. Hij was ingedeeld bij zijn tweede keuze, de verbindingstroepen van de Koninklijke Landmacht.
Op 6 augustus tot 25 september zat hij bij het 3e peloton van de 1-1 VBDT en daarmee begon zijn rekrutentijd. Als soldaat Eerste klas met legernummer 33.04.01.094 zat hij bij radiowagen KL4. Zijn eerste opleidingsplaats werd Nunspeet, op de Veluwe.

ā€œOndanks mijn bronchitis moest ik er toch aan geloven, maar ik voorspelde mijn ouders dat bij de eerste de beste aanval ik me bij de dokter zou melden om me af te laten keuren. Die aanval is nooit meer gekomen en daar was ik erg blij om!
De eerste weken waren erg zwaar. Er heerste een strenge discipline en er werd veel gesport.Ā  Ook ā€™s nachts waren er veldoefeningen. De soldaten droegen de dikke uniformen van het Britse leger, omdat Nederland nog geen voorzieningen op dat gebied had. Dat wollen uniform moest tijdens het appĆ©l en het eten gedragen worden. Dat was geen pretje, want het was een zeer warm voorjaar.ā€ Later, tijdens verjaardagen, keerde het thema ā€˜militaire dienstā€™ regelmatig terug en dan riep Kees altijd: ā€œIn Nunspeet heb ik tijdens die veldoefeningen niet alleen heide gezien, maar ook gevreten!ā€

Kees vond die eerste periode een leuke tijd waarin hij zijn kameraden, zijn ā€˜lotgenotenā€™, goed leerde kennen. Ze hebben vreselijk veel lol met elkaar gehad. ā€œDe eerste zes weken werd je omgeschoold van burger naar militair en daarna volgde een overplaatsing. Ik werd overgeplaatst naar Utrecht, voor de opleiding ā€˜Radioman Verbindingsdienstā€™. Het vervolg van deze militaire opleiding gebeurde in de toenmalige ā€˜Hojelkazerneā€™. Voor mij was dat een ideale overplaatsing, want met de trein was het naar Culemborg maar een kwartiertje. Soms ging ik ā€™s avonds naar een collega van de NIEAF om thuis bij hem te schaken of te helpen met fotograferen en ontwikkelen van fotoā€™s, want hij was bedrijfsfotograaf en met een oude plaatcamera was het prachtig werken!ā€.

Bij de Hojelkazerne behoorde Kees tot Klasse 33/37, waar hij leerde om antennes op te zetten. Zo werkte hij daar o.a. met de AN/TRC 1-antenne en de zender/ontvanger ANG RC-9. Hij zat daar vanaf 25 september 1953 tot en met 10 juni 1954.

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes