De BB, zonde van mijn (en anderen hun) tijd

Geschreven door:

Dick van Schouwen

In de jaren 70 werd ik opgeroepen voor de BB en ingedeeld bij de telecommunicatie. Toen ik door omstandigheden een gesprek met de leiding had heb ik mijn verbazing over die plaatsing uitgesproken. Met een chemische achtergrond en een opleiding bij het Reactorinstituut in Delft was het toch veel logischer dat ik bij de ABC dienst zou worden ingedeeld. Daar kon de leiding geen argument tegen inbrengen en dus werd ik opnieuw ingedeeld. Nu bij die ABC dienst, maar tot mijn verbazing als plotter. Dus niet om analyses uit te voeren. Daar was ik ongeschikt voor, vanwege een verminderd kleur onderscheidend vermogen. Curieus, want ik heb mijn biochemie opleiding zonder enig probleem met succes voltooid.

Later begreep ik de echte reden. De chemiekennis van de docent bij de opleiding lag op HBS niveau. Dus klaarblijkelijk was de BB-leiding bang voor goede, kritische vragen.

Toen ik bij de opleiding niet verscheen in uniform leverde dat opnieuw een conflict op. Een uniform tijdens oefening of in praktijk kan ik wel begrijpen, maar in een leslokaal ging dat mijn begrip te boven. Toen ik werd uitgefoeterd door een hogere BB’er repliceerde ik met de woorden “wij zitten hier onze tijd te verdoen om goed betaalde ambtenaren of gepensioneerden een extra inkomen te bezorgen”. Dat was een schot in de roos. De man was een gepensioneerde KLM vlieger.

Uiteindelijk moest ik weer op de burelen van de BB verschijnen. Na het gesprek vertelde de BB ‘er dat ik door de tuchtraad was veroordeeld tot een boete voor het niet verschijnen in uniform en dat die bij voorkomend verzuim zou worden verhoogd. De Tuchtraad !, mijn mond viel open. Toen was ik het zat. Ik vroeg een psychologische keuring aan en werd afgekeurd voor verdere dienst.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes