Cubacrisis en daarna

Geschreven door:

Ben Koot

Geboren in 1950 werd ik voor het eerst met de Koude Oorlog geconfronteerd in 1962 tijdens de beruchte Cubacrisis. Ik herinner mij nog de brochures waarin stond wat je moet doen als de bom viel, namelijk onder de trap of onder een tafel gaan zitten. Ook al was ik pas 12 jaar, ik weet nog wel dat ik het best eng vond. Gelukkig liep alles toch nog met een sisser af, al zijn we volgens mij nooit meer zo dicht bij een catastrofe geweest.

Enkele jaren later in mei 1970 ging ik met een jongerenreis naar Berlijn. Wij sliepen in een jeugdherberg in een nog al deprimerende wijk in West Berlijn. De kogelgaten zaten hier en daar nog in de muren als gevolg van WO II. Onze reis vanaf de West Duitse grens de DDR in was al een verhaal apart. Eerst werd door de vopo’s al een, door een grappenmaker in de bus gelegd exemplaar van de communistische krant De Waarheid, onder grote hilariteit als westerse propaganda in beslag genomen. In de DDR op weg naar West Berlijn raakte onze chauffeur de weg kwijt en reed verkeerd. Het resultaat liet niet lang op zich wachten; we werden prompt door de politie aan de kant gezet omdat we van de voor westerlingen beschikbare corridor waren afgeweken. In Berlijn zijn we ook in die week driemaal via Checkpoint Charlie in de Friedrichstrasse naar Oost Berlijn gereden, waar we steeds werden opgewacht door een gids van Intertourist die ons ongetwijfeld alleen liet zien wat wij mochten zien. Wij zijn o.a. naar het Pergamonmuseum geweest, op 8 mei naar een groot Russisch ereveld en naar een FDJ park. FDJ staat voor Freie Deutsche Jugend een jeugdorganisatie van de communistische partij, waar je als je wat wilde bereiken maar beter lid van kon zijn. Hoewel Intertourist zijn best deed om de indruk te wekken hoe goed alles wel in het Oosten was, kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat ik eigenlijk in een openlucht gevangenis liep. Wel een hele ervaring.

Weer enkele jaren later moet ik in dienst. In mijn geval bij de luchtmacht. Ik moest opkomen bij de LIMOS (Luchtmacht Instructie Militaire Opleidings School) in Nijmegen voor de basisopleiding van 6 weken. Daarna vertrok in naar de LETS (Luchtmacht Elektronische Technische School) in Schaesberg. Ik zou daar een opleiding tot telexist gaan volgen. Na enkele weken moesten wij allemaal aandraven op de appelplaats en kregen te horen dat wij allemaal waren gescreend tot en met Nato-secret. Enige dagen later vertelde onze sergeant-instructeur tijdens een pauze tussen twee lessen dat hij in Berlijn was geweest. Uiteraard als militair alleen in het westen. Ik vertelde toen dat ik er ook was geweest dat ik met name het Pergamonmuseum erg mooi had gevonden. De sergeant wist kennelijk dat het museum aan de verkeerde kant van de muur stond en 3 dagen later was ik telexist in opleiding af, met als verklaring dat mijn typevaardigheid onvoldoende was. Ik heb er achteraf geen spijt van gehad, want als telexist was ik bij de Meteodienst in Hilversum terecht gekomen. Ik had dan waarschijnlijk vaak gewoon naar huis gekund en had een flink stuk ervaring mis gelopen. Nu kwam ik in Schƶppingen terecht bij de 2de Groep Geleide wapens. Maar ook hier merkte ik af te toe dat ik kennelijk toch (als gevolg van mijn bezoek aan Oost-Berlijn) in de gaten werd gehouden en bijvoorbeeld als hofmeester in tegenstelling tot andere collega’ s geen diensten hoefde te draaien in de eetzaal op de site waar de Nike’s stonden. Al met al heb ik daar een prachtige tijd gehad. Toch altijd wel het gevoel gehad dat je daar niet voor niets zat.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes