Buffels

Geschreven door:

Paul Dorland

Ja wat was ik in mijn dienst tijd, nou dat zal ik vertellen.

Het begon natuurlijk met de keuring. Graag wou ik bij de Luchtmacht want mijn broer had ook daarbij gezeten. Nou dat weet je niet zei de man in het keurings gebouw die toen nog in Utrecht was. Het was Januari 1974 en ik moest naar s, Hertogenbosch waar ik bij de Interdance werd ingedeeld (de Opleiding op de Isabella karzerne). Na de opleiding richting Ermelo waar ik bij de de BUFFELS werd ingedeeldĀ  en ik met veel plezier mijn dienstijd heb gediend.

Eigenlijk waren wij een soort handlangers die allerlei werkzaamheden moesten verrichten. Het begon met jerrycans vullen op Austerlitz. Een ervaring op zich. Daar deed je soms dingen, waar je later over denkt;Ā  “als dat mis was gegaan had ik niet meer gestaan”. Dat je de laatste 2 cans vol met benzime met een aanloop erin gooide ” klats” . EĆ©n vonkje en “Boem!”.

Maar ook tenten opzetten in Duitsland voor de AAT die oefening hadden metĀ  Belgen ,Engelse en Duitse collega,s. mooie tijd. Of Sitewacht in Darp, een verhaal Apart. Ook gingen we natuurlijk wel eens op Bivak en gingen een dag wadlopen naar Schiermonikoog. Maar het leukste was toch wel oefening “gewonden spelen”. Ik was “aangeschoten aan mijn benen”. Dus bij ons op de Generaal Spoor KarzerneĀ  bij de Geneeskundige dienst klaar gemaakt voor een vluchtĀ  van vliegveld Deelen naar Welschap Eindhoven. Na een tocht in ziekenauto op het vliegveld in de polietent gereed gemaakt voor de vlucht in Fokker Friendship naar Eindhoven en daar weer in de polietent en klaar. Met dezellfde Fokker terug maar dan naar Soesterberg. Mijn diensttijd is mooi geweest en ik zeg altijd de niet leuke dingen vergeet je en de leuke dingen onthou je!

En natuurlijk waren de BUFFELS het mooiste onderdeel in het Nederlandse leger zeg ik altijd. Groetje Paul.

 

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes