Bescherming Bevolking (BB) in Zutphen en Doetichem

“Vlak na WO2 werd aan de mensen die in 1940 – 1945 bij de Luchtbescherming waren, gevraagd of ze bij de ‘BB’ wilden komen. Er was weinig animo, enerzijds door trauma’s na bombardementen en ook, denk ik, omdat het vooral zakenmensen waren zonder medische achtergrond. In de jaren vijftig kreeg politieagent Alex Kuipers het verzoek zoiets op te zetten. Dat heeft hij goed gedaan in Zutphen. Het hoofdkantoor kwam in Doetinchem. In die periode toen het Veemarktgebouw leeg kwam, werd daarin een grote ruimte scherfvrij gemaakt. Die werd een commandopost voor civiele verdediging en hulpverlening. Zelf ben ik nooit in die ruimte geweest. Later werd het een muziek oefenlokaal.

Op een vrijdag eind jaren zeventig belde burgemeester J.J. Roeters van Lennep mij dat er iets aan de hand was. Ik moest op zijn kamer komen. Hij vertelde me dat er die avond een oefening zou plaatsvinden. Ik kreeg een lijst met namen van de afdelingschefs en diensthoofden mee, die ik moest bellen en uitnodigen. Een van hen weigerde, vreemd vond ik dat. Ongebruikelijk toen (maar het kan een onderdeel van de oefening geweest zijn). Toen de burgemeester hem sommeerde kwam hij wel. Langemaat, werkzaam op Algemene Zaken coördineerde heel zorgvuldig de oefening, samen met de burgemeester.

We kwamen bijeen in de ruime kelders onder het stadhuis: de burgemeester, de hoofden van afdelingen en ik. Het betrof een fictieve ramp van een schip op de IJssel met gevaarlijke stoffen en giftige damp die vrijkwam en met de wind zou afdrijven naar de Zuidwijken. Die grote kelder onder het stadhuis is daar omstreeks 1953 aangelegd. Een beveiligde ruimte met een stalen deur, stoelen en tafels plus speciale telefoons op een apart netwerk met regelmatige controle door de PTT. Zeer waarschijnlijk gebouwd in de periode van de Koude Oorlog. Toen was kelderbouw bij nieuwbouw denk ik verplicht. Bij onze oefening kwamen vanuit Doetinchem BB-meetwagens naar een plek op de dijk tussen Cortenoever Baronsbergen en de stad. Zij zouden dan de ‘giftige dampen’ meten. Het is de eerste en laatste oefening geweest die ik meemaakte tijdens mijn dienst als gemeentebode. Ik weet dat destijds ook onder Gebouw ’s Heerensteen een dergelijke kelder was. Toen daar een nieuw gebouw kwam, is deze kelder van dik beton in stand gebleven.

 

Dit is een deel van een verhaal geschreven door Ina Brethouwer van de Werkgroep Oral History Gelderland, op basis van een interview dat zij heeft gehouden met Jan Kreijenbroek. Lees het complete verhaal op https://mijngelderland.nl/inhoud/specials/koude-oorlog/zutphen-in-de-koude-oorlog#!#customCarouselDetail

 

 

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes