Lunchen onder zeil en de Sunset Cruise

Slot Loevestein

Waar Maas en Waal te zamen spoelt
En Gorkum rijst van ver.
Daar heft zich op den linker zoom
En spiegelt in den breeden stroom
Een slot van eeuwen her.
Herman de Ruiter (1855)

Tegenwoordig is de Waal de drukst bevaren rivier van Europa. Ridder Dirc Loef van Horne was zich daar in de Middeleeuwen, rond 1360, al van bewust. Hij had niet alleen een simpel blokhuis voor ogen toen hij startte met de bouw van Loevestein, maar een kasteel! Om zijn ambitieuze bouwplannen te financieren had Dirc veel geld nodig. Om zijn inkomsten te verhogen, vestigde hij een illegale riviertol. Met succes zou je kunnen zeggen. Binnen 10 jaar bouwt hij Loevestein uit tot een heus kasteel. Maar het illegale tol heffen kost hem tegelijk ook zijn kasteel. Als de graaf van Holland erachter komt, raakt Dirc zijn kasteel kwijt. Slot Loevestein is tegenwoordig een Rijksmuseum.

Open Monumentendagen 2024 | Lunchen onder zeil en de Sunset Cruise
De ā€˜Helenaā€™ is te gast in de Vestingdriehoek tijdens de Open Monumentendagen 2024 op 14 en 15 september. Zeil mee aan boord van het oudste zeilende binnenvaartschip van Nederland en geniet van een uitgebreide lunch of een heerlijk walking dinner. U bent van harte uitgenodigd om te helpen met het hijsen van de zeilen en om aan het roer te staan. Rustig aan dek genieten van de bijzondere omgeving, kan natuurlijk ook!

Lunchen onder zeil | 14 september 2024 | 11:00 uur ā€“ 14:00 uur | Klik hier voor meer informatie en om te boeken!

Sunset Cruise | 14 september 2024 | 16:00 uur ā€“ 21:00 uur | Klik hier voor meer informatie en om te boeken!

Lunchen onder zeil | 15 september 2024 | 11:00 uur ā€“ 14:00 uur | Klik hier voor meer informatie en om te boeken!

Sunset Cruise | 15 september 2024 | 16:00 uur ā€“ 21:00 uur | Klik hier voor meer informatie en om te boeken!

Prijzen

Lunchen onder zeil: vanaf 59,50 per persoon

Sunset Cruise: vanaf 95,00 per persoon

Woudrichem

Ook Woudrichem ontwikkelde zich op de strategische plaats waar Maas en Waal tezamen stroomden. In de veertiende eeuw was de stad zo uitgegroeid, dat de Heer van Altena, Willem VII van Horne, in 1356 stadsrechten verleende aan Woudrichem. De graaf van Holland verplaatste in hetzelfde jaar de grafelijke riviertol van Niemandsvriend, gelegen in Sliedrecht, naar Woudrichem. Hierdoor en door andere voorrechten, zoals het visrecht uit 1362 ā€“ verleend door Dirk Loef van Horne, bouwer van Slot Loevestein ā€“ kwam de plaats tot bloei. In 1386 begon men met de bouw van de stadsmuur. Het was in dit jaar dat de Graaf van Holland het Land van Altena naar zich toetrok. Onderhandelingen tussen Jan IV van Brabant en Jan VI van Beieren leidden tot de Zoen van Woudrichem (1419). Hierna begon de economie te tanen, toen in 1420 de tol naar Gorinchem werd overgebracht en in 1421 de Sint-Elisabethvloed huishield. De situatie verslechterde verder, mede door militaire activiteiten.

Wandel voor of na uw zeiltocht vooral een rondje over de historische vestingwallen en ontdek Woudrichem! Meer informatie over deze bijzondere vestingstad vindt u hier .

Gorinchem

Het oudste geschreven bericht over Gorinchem is van 1224, toen graaf Floris IV van Holland de bewoners een belangrijk privilege gaf. De Gorcumers hoefden geen tol meer te betalen in het graafschap Holland.

Rond 1250 kwam de heerlijkheid Wolferen, waar Gorinchem bij hoorde, in handen van het geslacht Van Arkel. Het kasteeltje bij de kerk van Arkel werd vervangen door een nieuw kasteel ten oosten van Gorinchem, in Wijdschild. In 1382 kreeg Gorinchem stadsrechten van Otto van Arkel. Gorinchem werd de hoofdplaats van het Land van Arkel, een vrij onafhankelijk gebied tussen Holland en Gelre. De bevolking kreeg het recht van eigen bestuur (schout en schepenen) en het marktrecht.

Gorinchem groeide en handel en ambacht werden belangrijk. De boeren verkochten of ruilden hun producten op de Gorcumse markt voor goederen van ambachtslieden in de stad: aardewerk, kleding, meubelen, bier en nog veel meer. Deze ambachtslieden waren verenigd in gilden. Ook de handel met andere steden werd belangrijk. In de Lingehaven werden schepen gelost en geladen. Het was er een drukte van belang.

De eeuwen die volgenden wisselden voor- en tegenspoed in de vestingdriehoek elkaar af. Toen de industrialisatie in Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw doorbrak veranderde er veel in Gorinchem. Er kwamen fabrieken voor de productie van tabak, bier en kaarsen, scheepswerven en de Gorcumse gasfabriek (1855) voor verlichting en verwarming. Stoomschepen onderhielden veerdiensten met Rotterdam en Dordrecht. Er werden ook kanalen gegraven, zoals het Merwedekanaal dat Amsterdam een aansluiting gaf ā€“ via Gorinchem ā€“ met Duitsland. En er werd in 1883 een spoorlijn naar Gorinchem aangelegd. Naast de industrie bleven de markten en visserij belangrijk.

Inmiddels was tijdens de Conferentie van Wenen van 1813 al afgesproken dat de Rijnoeverstaten af wilden van de tolheffing op veel plaatsen langs de rivier. Het belemmerde de vrije handel in het nieuwe Europa. De Aktes van Mainz (1831) en later van Mannheim (1868) bevestigde het vrije verkeer op de Rijn. Deze vrije Rijn zorgde voor een flinke toename van het internationaal vervoer over de Waal.

Over Gorinchem valt zo veel te vertellen. Combineer uw zeiltocht dus vooral met een ontdekkingstocht door Gorinchem. Struin over de Vestingwallen, geniet van de gezellige binnenstad en vergaap u aan het unieke erfgoed. Meer informatie over veelzijdig Gorinchem vindt u hier .

Lunchen onder zeil en de Sunset Cruise | Slot Loevestein

Lunchen onder zeil en de Sunset Cruise

Van: 14 september 2024

Tot: 15 september 2024

Prijs volwassenen: ā‚¬ 59.50

Prijs kinderen: ā‚¬ 59.50

Verhalen

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

De kern van de zaak

In 1982 begon mijn dienstplicht tijd bij de Koninklijke Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School in Nijmegen. Na de basis opleiding werd ik als onwetende 18 jarige naar West-Duitsland gestuurd om daar te dienen bij de 12e GGW. Een onderdeel van de 12e...

Ojee, U bent uitverkoren voor de atoombunker

Was het 1980, of eerder? Ik zat op de middelbare school, de RSG te Schagen, Noord-Holland. In jongerencentrum De Ojee Boerderij speelde de band Doe Maar nog voor ze bekend werden. Vanuit De Ojee Boerderij verzonnen we met jongerenwerker Gerrit van Veghel een...

Brandweer en BB

Geboren in 1954 werd ik natuurlijk op een bepaald moment opgeroepen voor keuring dienstplicht. Alles was goed en mijn opkomst werd enkele malen uitgesteld wegens studie. Het einde van mijn studie was nabij en ik kreeg een waarschuwingsoproep. Tegelijkertijd kwam in...

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in BĆ¼ren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Bij de Koninklijke Marine tijdens de Koude Oorlog

Op 17 augustus 1970 ben ik in dienst van de Koninklijke Marine getreden. Het heetste punt, de Cuba crisis, was al geweest maar de dreiging van een kern oorlog was nog steeds aanwezig.Ā  Als 16 jarig jochie was ik daar niet zo mee bezig. Ik vond alles nog spannend....

Russen afluisteren

Brief van Henk Braakman, ontvangen op maandag 13-11-2023.Ā Het betreft zijn belevenis van zijn diensttijd in de Koude Oorlog. Transcriptie Lichting 1956-6 Op 4 mei 1956 (wat een timing) lag er op de deurmat bij ons thuis een enveloppe met daarin een ā€˜bevelā€™ namens...

Conflict en komische wraak

Bij het militaire onderdeel waar ik was geplaatst, werkte ik op een technische afdeling onder leiding van een 'Korporaal 1', die bekend stond als een zuiplap die dacht dat hij de baas was. Op een dag kregen we een conflict over een handeling, terwijl we dezelfde...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes