fillersysteem

Geschreven door:

Rinus Goedegebure

Mei 1959, als laatste toets van mijn opleiding tot dpl.Wachtmeester bij de LU.a waren we op de Veluwe op 5- daagse oefening. Daarna volgde na terugkeer in de Frisokazerne (Ede) in de daaropvolgende week een eindgesprek met hopelijk je gouden streep op je mouw.
Maar wat gebeurde….?
De Russen hadden gedreigd met een blokkade van Berlijn. En wel op de dag nadat wij in de late avond terugkwamen van oefening. Destijds pikte Amerika dit niet en zou militair optreden. Dus spanning. De legerleiding kondigde de hoogste paraatheid aan voor die dag. Dat betekende dat het luchtdoelgeschut ook opgesteld moest zijn rond de kwetsbare objecten in Nederland. Zoals o.m. vliegvelden, havens, radarsystemen enz. Maar er was een probleem.

In ons land was een z.g. fillersysteem van toepassing. Om de twee maanden gingen dpl.militairen met klein verlof en de lege
plaatsen werden weer opgevuld. Maar er zat een leemte in die opvulling. Dat betekende voor de luchtverdediging, dat er onvoldoende soldaten waren voor de bediening van het kanon. Maar ook de stukscommandanten hadden hun opleiding nog niet afgerond. Wat was het gevolg?

We kwamen in de avond doodmoe van de oefening aan op de kazerne. Er was een soort paniek en chaos.
Geen douche, geen rust, want een officier deelde mede dat we meteen met een streep op de mouw en een lunchpakket werden vervoerd naar de legerplaatsen in het hele land om de leemten op te vullen. Meteen alles inpakken en in een truck de hele nacht rijden. En… huiver ? Om 8uur in de morgen stond ik met 8 Groningse jongens (soldaten) en een kanon in een weiland bij Appingedam een radar installatie te bewaken, tegen aanvallen van Migs. Gelukkig hebben de Russen hun plan niet
doorgevoerd.

Na korte tijd heb ik overplaatsing aangevraagd. Vliegveld Woensdrecht was dichter bij huis. Ik woonde in Nieuwdorp (Zeeland)

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes