Schuilgelegenheden

Geschreven door:

SG de Vos

Het moet eind jaren ’60 of begin ’70-tiger jaren van de vorige eeuw zijn geweest. Ik was toen bouwkundig tekenaar en werkzaam bij de gemeente Sliedrecht. We kregen daar de opdracht om een inventarisatie te maken van alle schuilgelegenheden of de te creëren gelegenheden d.m.v. zandzakken en of aanvullende bouwmaterialen. Deze inventarisatie moest toen op een soort van pondskaart aangegeven worden, een kaart met allemaal rechthoekige vakjes die met een (speciaal)-potlood ingevuld moesten worden volgens de aangegeven instructie. Een cursus daartoe heb ik gevolgd in de BB-bunker van Gorinchem. Alleen dat al was spannend want je kreeg eerst tekst en uitleg van wat er allemaal al dan niet kon gebeuren. Er hingen daar allemaal regionale kaarten langs de wanden met glas er voor die van bovenaf beschenen werden door TL verlichting. Met markeringsstiften kon er zo op het glas getekend en geschreven worden en werd deze tekst helder weergegeven. Ook hebben we toen een operationele commando ruimte moeten ontwerpen / tekenen in de kelder van het Raadhuis in Sliedrecht. De ruimte in de toenmalige Burg. Poppingschool en onder de toenmalige muziektent op het Dr. Langeveldplein voldeed niet meer aan de toenmalige eisen. Het is nooit tot uitvoering gekomen. Ook kreeg ik te maken met de zgn. rubricering van het telefonienetwerk van de PTT. Dit waren beschermde telefoonlijnen naar een aantal belangrijke personen in Sliedrecht zoals de burgemeester, hoofd van de BB, de gemeente arts en nog een aantal. In het kantoor van Gemeente Werken hadden we een ‘draaitelefoon hangen’ waarmee we oproepen konden doen. Voor dit netwerk is later het Nationale Noodnet in het leven geroepen wat inmiddels ook weer achterhaald is.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes