Rondje Vecht

Rondje Vecht

De Vecht en de Vechtplassen tussen Weesp en Utrecht vormden de ruggengraat van een groot deel van de linie. Het gebied ten oosten van de Vecht kon onder water worden gezet omdat de rivier hoger lag dan het land. Zo konden de Nederlandse legers in de 17e eeuw grote stukken land onder water zetten en darmee de vijand tegenhouden. Het gebied dat onder water stond, was niet diep genoeg om in te varen maar wel te diep om doorheen te waden met geschut. Bovendien werden wegen en sloten zo onzichtbaar waardoor het betreden van het gebied gevaarlijk was. De waterplas was daarnaast te breed om over heen te schieten.Vandaag de dag zijn de rivier en de plassen populair om in te zwemmen, op te varen of langs te wandelen én fietsen. Ontdek de waterlinie op de fiets en kom meer te weten over de bijzondere geschiedenis ervan.

De Kromme Rijn route

De Kromme Rijn route

Start route:Walplantsoen/ De Blauwe Pannen in Wijk bij Duurstede, TOP Cothen, Werkhoven, Odijk en Bunnik.De Kromme Rijn was een wirwar van kreken, moerassen en hogere gronden. In 1122 werd de oude loop bij Wijk bij Duurstede afgedamd, ten faveure van een nieuwe loop rechtstreeks naar Utrecht. De oude hoofdstroom werd de Kromme Rijn genoemd en bleef van belang voor scheepvaart, landbouw en bewoners. Vanaf 1870 werd de rivier essentieel voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een militair verdedigingswerk. De laatste decennia is de rivier van belang voor recreatie en natuur.

Loosdrechtse plassen, Vecht en Gooi

Loosdrechtse plassen, Vecht en Gooi

Let op, smalle dijkweggetjes, maar erg mooi!Al in de middeleeuwen werd in het Hollands-Utrechtse veengebied turf gewonnen om te dienen als brandstof. Vanaf de 16de eeuw was turf naast hout de belangrijkste brandstof. Vooral de steden die voor hun groeiende nijverheid energie nodig hadden, waren grote afnemers.In eerste instantie werd turf gestoken van de hoger gelegen veenkussens. Rond 1530 was het delven van turf zover gevorderd dat op veel plaatsen het grondwaterniveau werd bereikt. Vanaf dat moment werd er steeds vaker turf gebaggerd: het slagturven. Met baggerbeugels, een soort schepnet met lange stok, werd het natte veen van onder het wateroppervlak weggehaald.Het weggebaggerde veen werd op uitgespaarde stroken land (legakkers) te drogen gelegd en tot turven versneden. Nadat de hele veenlaag was weggebaggerd, bleven er langgerekte plassen (petgaten) achter, die verder waardeloos waren.Om aan de groeiende brandstofbehoefte te voldoen, moest men steeds grotere stukken grond afgraven. De legakkers werden steeds smaller, de petgaten steeds breder en dieper. Daardoor kon het gebeuren dat bij storm de legakkers door het water werden weggeslagen zodat er meren ontstonden. Op die manier zijn onder meer de Loosdrechtse- en Vinkeveense Plassen ontstaan.

Kromme Rijnpad

Kromme Rijnpad

Het Kromme Rijnpad is misschien wel de mooiste wandelroute van Utrecht. Deze gevarieerde wandeltocht tussen Utrecht en Wijk bij Duurstede volgt de loop van de Kromme Rijn en voert deels over een oud jaagpad. De route is in totaal 29 km lang, maar op te delen in verschillende etappes. Onderweg kun je genieten van grote verscheidenheid aan flora en fauna, statige landgoederen en boomgaarden en ontdek je delen van de Romeinse Limes en de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Angstelroute

Angstelroute

Dat Nederland een waterland is merk je tijdens deze wandeling duidelijk. Vanuit Nieuwersluis wandel je eerst een stukje langs de kronkelende rivier de Vecht, met rechts een in het groen verscholen Waterliniefort en links enkele buitenplaatsen uit de Gouden Eeuw. Dan met het gele rijksvoetveer over het Amsterdam-Rijnkanaal om na een kaarsrecht stuk kanaalweg door te steken naar een bochtig zijriviertje van de Vecht: de Angstel, naamgever van deze route. Over het onverharde jaagpad gaat het opLoenersloot aan. Op de terugweg wandel je via de oostelijke oever van het kanaal. Dan afslaan bij de Nieuwe Wetering en over een sappige graskade om de buitengracht van Fort Nieuwersluis (zie foto) terug naar het startpunt.