Een woeste tijd

Geschreven door:

Noud Jansen

Iedereen was zich in die tijd wel enigszins bewust van het bestaan van de koude oorlog, zoals ik mij herinner. Toen ik medio jaren zeventig mijn dienstplicht vervulde, was er echter merkwaardig genoeg geen haar op mijn hoofd dat daar aan dacht, mijn hele diensttijd lang. Het was een tijd van lang leve de lol. We droegen haar tot op onze schouder en er werd flink gezopen door de manschappen, vrijwel uitsluitend bier. De groetplicht was afgeschaft. Het was een woeste tijd. Op de kazerne waren overal onderdeelsbars waar je voor een belachelijk lage prijs een biertje kon drinken. Ik meen me te herinneren dat de consumptieprijs een kwartje was of een paar dubbeltjes. Er was geen enkele rem, behalve de kater daags naderhand. Tijdens de opleiding leerden we omgaan met een wapen, in ons geval was dat een UZI, een zogenaamde pistool-mitrailleur. Het hoorde erbij, maar echt boeien deed het niet. Ik volgde de rijopleiding voor motorordonnans en ik had daar heel vel zin in. Elke dag was het rijden, ook toen ik na de opleiding op mijn standplaats terechtkwam. We deden braaf wat ons werd opgedragen, maar je kon het nauwelijks serieus noemen wat we deden. Als ordonnans was je een soort militaire postbode of koerier. We reden op oude Triumphs, 350 cc viertakt staande twin motor. Leren jassen en dito schoudertassen, pothelm ook. Gaatjes in de broek van je gevechtspak door het zuur van de accu tussen je onderbenen. Het waren fijne motoren om mee te rijden, het sturen en de zit waren een genot, en ze werden door ons gekoesterd ook al lieten ze het in technisch opzicht regelmatig afweten. Ik stond een keer voor een stoplicht te wachten terwijl een pakking het begaf. Ik merkte het pas toen ik bij het optrekken bijna uitgleed: alle olie was eruit gelopen. Veel materieel was verouderd. Er werd nog gereden met oude Nekaf-jeeps en Volkswagenbusjes van tien jaar en ouder. Maar het was vaak lachen. We reden onze routes zo snel als we konden en doken daarna onder in een koffietent of een frituurzaak om de rest van de tijd te vullen. Het was ook een goede tijd voor dienstplichtigen. We behoorden tot de eerste lichtingen die een vergoeding kregen op basis van het minimumloon en menigeen kon zich een eigen auto permitteren. Er valt nog veel meer te vertellen, over roekeloosheid, ongelukken, elkaar matsen, drankgelagen, vrouwen, de prima kwaliteit van het eten en nog veel meer lief en leed, maar ik zal het hierbij laten om het een beetje netjes te houden.

Na mijn diensttijd vond ik een baan bij de drukkerij van een krant. Daar werd ik me langzamerhand wel wat meer bewust van de koude oorlog. In 1981 (Amsterdam) en 1983 (Den Haag) liep ik mee in de anti-kernwapendemonstraties.

 

Verhalen

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een kutzooi in mijn diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een kuttijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De kapitein die...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

De kern van de zaak

In 1982 begon mijn dienstplicht tijd bij de Koninklijke Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School in Nijmegen. Na de basis opleiding werd ik als onwetende 18 jarige naar West-Duitsland gestuurd om daar te dienen bij de 12e GGW. Een onderdeel van de 12e...

Ojee, U bent uitverkoren voor de atoombunker

Was het 1980, of eerder? Ik zat op de middelbare school, de RSG te Schagen, Noord-Holland. In jongerencentrum De Ojee Boerderij speelde de band Doe Maar nog voor ze bekend werden. Vanuit De Ojee Boerderij verzonnen we met jongerenwerker Gerrit van Veghel een...

Brandweer en BB

Geboren in 1954 werd ik natuurlijk op een bepaald moment opgeroepen voor keuring dienstplicht. Alles was goed en mijn opkomst werd enkele malen uitgesteld wegens studie. Het einde van mijn studie was nabij en ik kreeg een waarschuwingsoproep. Tegelijkertijd kwam in...

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in BĆ¼ren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes