Boekensmokkelaar

Geschreven door:

Nico Sjoer

Vanaf het begin van de jaren ’80 zat ik in het koerierscircuit van de theologe Hebe Kohlbrugge. We smokkelden verzetsliteratuur, filosofische en theologische werken door het IJzeren Gordijn heen. Mijn ‘werkgebied’ was het toenmalige Tsjechoslowakije. De adressen waar een en ander bezorgd moest worden, leerden we uit ons hoofd, want die mochten niet ontdekt worden. Voor onszelf was dat niet erg (er was een overeenkomst met de Tsjechoslowaakse regering dat zo iemand na arrestatie al na drie weken werd teruggezonden naar eigen land) maar voor de ontvangers ervan des te meer. We zweetten peentjes bij de grensovergangen (bijv. Waidhaus/Rozvadov, nu een snelweg, toen een smalle landweg met op het Tsjechische deel tientallen militairen met Kalashnikovs): in een paar tassen zat onderin smokkelwaar, bovenop lagen Playboys, motortijdschriften en sloffen Marlboro. Op een gegeven moment stonden ze met een man of tien om ons heen, met vooral belangstelling voor de Playboys. Wat eronder zat, hebben ze nooit gezien – maar ik heb zelden zo heftig gebeden… Zo moest ik ooit een bestelling afleveren bij Ladislav HajdĆ”nek; ik had zo onopvallend mogelijke Tsjechische kleren aangedaan. HajdĆ”nek woonde in het centrum van Praag, in een verbindingsstraat tussen twee drukke winkelstraten. Vanuit die twee straten kon ik zien dat er naast de ingang van zijn woonkazerne voortdurend twee mannen stonden. Het was duidelijk: die hielden namens het regime in de gaten wat er gebeurde…. Ik heb twee uur lang door die straten gedrenteld, tot die sufferds even sĆ”men koffie gingen drinken (of een halve liter pivo). In vijf of zes minuten was het gebeurd: alles afgeleverd. Hij duwde me bijna de trap af, zo bang was hij dat die kerels er al weer stonden… Het is allemaal goed gekomen. En Vaclav Havel vind ik nog altijd de grootste Europeaan van de 20e eeuw.

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes