Rondje Vecht

Rondje Vecht

De Vecht en de Vechtplassen tussen Weesp en Utrecht vormden de ruggengraat van een groot deel van de linie. Het gebied ten oosten van de Vecht kon onder water worden gezet omdat de rivier hoger lag dan het land. Zo konden de Nederlandse legers in de 17e eeuw grote stukken land onder water zetten en darmee de vijand tegenhouden. Het gebied dat onder water stond, was niet diep genoeg om in te varen maar wel te diep om doorheen te waden met geschut. Bovendien werden wegen en sloten zo onzichtbaar waardoor het betreden van het gebied gevaarlijk was. De waterplas was daarnaast te breed om over heen te schieten.Vandaag de dag zijn de rivier en de plassen populair om in te zwemmen, op te varen of langs te wandelen én fietsen. Ontdek de waterlinie op de fiets en kom meer te weten over de bijzondere geschiedenis ervan.

Loosdrechtse plassen, Vecht en Gooi

Loosdrechtse plassen, Vecht en Gooi

Let op, smalle dijkweggetjes, maar erg mooi!Al in de middeleeuwen werd in het Hollands-Utrechtse veengebied turf gewonnen om te dienen als brandstof. Vanaf de 16de eeuw was turf naast hout de belangrijkste brandstof. Vooral de steden die voor hun groeiende nijverheid energie nodig hadden, waren grote afnemers.In eerste instantie werd turf gestoken van de hoger gelegen veenkussens. Rond 1530 was het delven van turf zover gevorderd dat op veel plaatsen het grondwaterniveau werd bereikt. Vanaf dat moment werd er steeds vaker turf gebaggerd: het slagturven. Met baggerbeugels, een soort schepnet met lange stok, werd het natte veen van onder het wateroppervlak weggehaald.Het weggebaggerde veen werd op uitgespaarde stroken land (legakkers) te drogen gelegd en tot turven versneden. Nadat de hele veenlaag was weggebaggerd, bleven er langgerekte plassen (petgaten) achter, die verder waardeloos waren.Om aan de groeiende brandstofbehoefte te voldoen, moest men steeds grotere stukken grond afgraven. De legakkers werden steeds smaller, de petgaten steeds breder en dieper. Daardoor kon het gebeuren dat bij storm de legakkers door het water werden weggeslagen zodat er meren ontstonden. Op die manier zijn onder meer de Loosdrechtse- en Vinkeveense Plassen ontstaan.

Auto-toertocht rond de Stelling van Amsterdam

Auto-toertocht rond de Stelling van Amsterdam

De 150 kilometer lange route loopt door het rijke historische erfgoed van deze unieke verdedigingslinie. De Stelling van Amsterdam, gebouwd tussen 1880 en 1920, is een buitengewone waterlinie rondom de Nederlandse hoofdstad, Amsterdam. Het is een meesterwerk van militaire architectuur en werd ooit aangelegd om de stad te beschermen tegen vijandelijke aanvallen. Vandaag de dag staat de Stelling op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en dient het als een levend monument van de Nederlandse geschiedenis.De tocht begint met een gedetailleerde beschrijving van de route, zodat je kunt genieten van de prachtige landschappen en historische bezienswaardigheden langs de weg. Je passeert maar liefst 19 forten, diverse sluizen, en andere verdedigingswerken die deel uitmaken van de Stelling van Amsterdam.Praktische informatieControleer de openingstijden van de forten en musea die je wilt bezoeken, aangezien deze kunnen variëren.Via de blauwe knop is een PDF met een nauwkeurige routebeschrijving te downloaden.De route is gemaakt door Tjeerd Overdijk.Vertrekpunt: Fort bij UithoornMijdrechtse Zuwe 311427AV UithoornEindpunt:Paviljoen WesteinderKudelstaartseweg 221431 GA Aalsmeer

De variatie van de NieuweHollandseWaterlinie

De variatie van de NieuweHollandseWaterlinie

De Nieuwe Hollandse Waterlinie: vroeger een verdedigingslinie met één functie, maar tegenwoordig een verzameling forten met de meest uiteenlopende functies. Ontdek die veelzijdigheid met deze route van Westbroek via de Loosdrechtse Plassen en Hilversum naar Utrecht.Afstand: ongeveer 44 kilometerDeze autoroute start ter hoogte van de kerk in Westbroek. Het adres komt ongeveer overeen met Kerkdijk 7, 3615 BA Westbroek.

Waterlinieommetje Weesp

Waterlinieommetje Weesp

Weesp kent een rijke geschiedenis. Vanwege de strategische ligging aan de Vecht heeft Weesp een belangrijke rol gespeeld in de bescherming van Holland als onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie. Dat Weesp een belangrijke vestingstad was, blijkt onder meer uit de vestinggracht, het Fort van Weesp en het Fort aan de Ossenmarkt. Ook zeker de moeite waard zijn de schitterende monumentale panden in de historische binnenstad, zoals het Stadhuis en panden langs de Oude Gracht. Een erg leuke manier om de historie van Weesp in het kader van de Oude Hollandse Waterlinie te beleven is door een ‘ommetje’ langs de hoogtepunten te maken. Op recreatiegebied zijn er verder vele mooie en afwisselende wandel- en fietstochten te maken. Bent u uitgewandeld of- gefietst? Dan kunt u een van de leuke musea van Weesp bezoeken of gebruik maken van de vele horecagelegenheden en authentieke winkels in de historische straten.