Kanotocht Hollandse Waterlinie over de Vecht

Kanotocht Hollandse Waterlinie over de Vecht

Wanneer je wil kun je van Muiden tot hartje Utrecht peddelen zonder uit je kano of kajak te komen. Langs de 41 kilometer lange Vecht van Muiden tot Utrecht zijn bij de meeste sluizen in- en uitstapmogelijkheden aangelegd om je het overdragen makkelijker te maken. Vanuit de Oude Gracht in Utrecht kun je zelfs nog via de Kromme Rijn doorvaren tot aan wijk bij Duurstede. Waarbij wel opgemerkt dat de oversteek van het Amsterdam Rijnkanaal niet is aan te bevelen voor kanovaarders vanwege de drukke scheepvaart. Met je kano de Hollandse Waterlinie ontdekkenLangs de Vechtroute geniet je vanaf het water van de monumentale buitenplaatsen en forten langs deze rivier. De route voorziet in perfecte kanosteigers en er zijn veel informatieborden geplaatst. Je kunt op meerdere plaatsen starten. Door middel van zeshoekige bordjes “Hollandse Waterlinie Vechtroute” is de route bewegwijzerd.De folder “Kanoën door de Hollandse Waterlinie”, een initiatief van onder andere de Provincie Utrecht is een prachtige uitgave met veel informatie over bezienswaardigeheden, historie, kanoverhuur, horeca, sluizen, in- en uitstapplaatsen, overzichtskaart en diverse deelkaarten. Uitgevoerd in spatwatervast materiaal, dus handig om mee te nemen op je kanotocht. De folder is verkrijgbaar bij lokale VVV’s en kanoverhuurders/recreatieondernemers langs de route.

Langs water en historische plaatsen

Langs water en historische plaatsen

Deze fietsroute brengt je dwars door Weesp, Abcoude en Vreeland, stuk voor stuk plaatsjes die een eigen sfeer meedragen. Weesp, met zijn oude straatjes en molens is een vesting van waaruit je uitkijkt over de Vecht. Bij het plaatsje Vreeland ligt Kasteel Vreeland, ontstaan in de 13de eeuw. Het is gebouwd door de bisschop van Utrecht. Je fietst door Abcoude, dat een gedeeltelijk beschermd dorpsgezicht heeft. Het heeft leuke bezienswaardigheden zoals molens en een oud fort. Ook brengt deze route je langs de Gaasperplas, aan de zuidrand van Amsterdam. Deze natuurrijke plas is eind jaren 60 ontstaan door de zandwinning voor de Gaasperdam. Daarnaast zie je Forteiland Pampus, een monumentaal Forteiland voor de kust van Amsterdam met 400 jaar oer-Hollandse geschiedenis en avontuur (zie foto). 

Weekendtocht Hollandse Waterlinies

Weekendtocht Hollandse Waterlinies

Weekendtocht Hollandse WaterliniesDeze weekendtocht begint in Vesting Weesp en gaat langs heel wat forten van de Hollandse Waterlinies. Je fietst door een fantastisch waterrijk landschap, met de Loosdrechtse, Ankeveense en Vinkeveense Plassen en rivier de Vecht. Ga op ontdekkingsreis door karakteristieke militair landschap en fiets door maar liefst vijf verdedigingslinies en 2000 jaar krijgsgeschiedenis. Tijdens de weekendtocht in de provincie Utrecht wisselen prachtige natuur, robuuste forten, brede rivieren en heerlijke terrassen elkaar af. Ze lopen langs fietsknooppunten en zijn daardoor makkelijk te volgen. Je trapt door een aangenaam decor van water, groen en vestingstadjes waar de sfeer van weleer hangt. Ben je na een lekker fortbiertje weer voldoende opgeladen? Dan fiets je verder langs forten, dijken, sluizen, kanalen, kazematten, groepsschuilplaatsen en grote groene gebieden die onder water gezet konden worden; een ingenieus systeem dat Nederland vroeger beschermde tegen vijandelijke troepen. Je kan de weekendtocht natuurlijk ook doordeweeks ontdekken. Stap op de fiets en ontdek deze oer-Hollandse verdedigingslinies

Auto-toertocht rond de Stelling van Amsterdam

Auto-toertocht rond de Stelling van Amsterdam

De 150 kilometer lange route loopt door het rijke historische erfgoed van deze unieke verdedigingslinie. De Stelling van Amsterdam, gebouwd tussen 1880 en 1920, is een buitengewone waterlinie rondom de Nederlandse hoofdstad, Amsterdam. Het is een meesterwerk van militaire architectuur en werd ooit aangelegd om de stad te beschermen tegen vijandelijke aanvallen. Vandaag de dag staat de Stelling op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en dient het als een levend monument van de Nederlandse geschiedenis.De tocht begint met een gedetailleerde beschrijving van de route, zodat je kunt genieten van de prachtige landschappen en historische bezienswaardigheden langs de weg. Je passeert maar liefst 19 forten, diverse sluizen, en andere verdedigingswerken die deel uitmaken van de Stelling van Amsterdam.Praktische informatieControleer de openingstijden van de forten en musea die je wilt bezoeken, aangezien deze kunnen variëren.Via de blauwe knop is een PDF met een nauwkeurige routebeschrijving te downloaden.De route is gemaakt door Tjeerd Overdijk.Vertrekpunt: Fort bij UithoornMijdrechtse Zuwe 311427AV UithoornEindpunt:Paviljoen WesteinderKudelstaartseweg 221431 GA Aalsmeer

Loosdrechtse plassen, Vecht en Gooi

Loosdrechtse plassen, Vecht en Gooi

Let op, smalle dijkweggetjes, maar erg mooi!Al in de middeleeuwen werd in het Hollands-Utrechtse veengebied turf gewonnen om te dienen als brandstof. Vanaf de 16de eeuw was turf naast hout de belangrijkste brandstof. Vooral de steden die voor hun groeiende nijverheid energie nodig hadden, waren grote afnemers.In eerste instantie werd turf gestoken van de hoger gelegen veenkussens. Rond 1530 was het delven van turf zover gevorderd dat op veel plaatsen het grondwaterniveau werd bereikt. Vanaf dat moment werd er steeds vaker turf gebaggerd: het slagturven. Met baggerbeugels, een soort schepnet met lange stok, werd het natte veen van onder het wateroppervlak weggehaald.Het weggebaggerde veen werd op uitgespaarde stroken land (legakkers) te drogen gelegd en tot turven versneden. Nadat de hele veenlaag was weggebaggerd, bleven er langgerekte plassen (petgaten) achter, die verder waardeloos waren.Om aan de groeiende brandstofbehoefte te voldoen, moest men steeds grotere stukken grond afgraven. De legakkers werden steeds smaller, de petgaten steeds breder en dieper. Daardoor kon het gebeuren dat bij storm de legakkers door het water werden weggeslagen zodat er meren ontstonden. Op die manier zijn onder meer de Loosdrechtse- en Vinkeveense Plassen ontstaan.