Lange Afstand Waterlinie fietsroute

Lange Afstand Waterlinie fietsroute

Meer dan 120 km fietsplezier langs de Oude Hollandse Waterlinie. Hevige gevechten hebben langs deze Linie plaatsgevonden tijdens het rampjaar 1672, toen het volk redeloos, radeloos, reddeloos was. Ontdek deze spannende gevechtshistorie van de moeder der Waterlinies via vestingsteden, schansen, inundatievelden, sluizen. Rust lekker uit op een van de vele terrasjes onderweg of in een landelijke B&B. Leuk om te combineren met een bezoek aan Slot Loevestein, Fort Wierickerschans of het Muiderslot. Langs deze verhalende linieroute is van alles te beleven.In tijden van oorlog je land onder water zetten, het is een typisch Nederlandse vinding. In het ‘Rampjaar’ 1672 werd water voor het eerst op grote schaal ingezet als verdedigingsmiddel. Toen een Franse legermacht van 120.000 man ons land binnenviel werd een brede strook land tussen de Zuiderzee (het huidige IJsselmeer) en de Biesbosch geïnundeerd (onder water gezet). De (Oude) Hollandse Waterlinie was een feit.Deze route volgt het fietsknooppuntennetwerk. Dat houdt in dat je van fietsknooppunt naar fietsknooppunt fietst, te herkennen aan de groen-witte borden met twee cijfers. Volg de knooppunten: 50 – 22 – 53 – 39 – 54 – 72 – 71 – 63 – 64 – 65 – 66 – 10 – 13 – 11 – 30 – 27 – 12 – 34 – 14 – 23 – 36 – 32 – 38 – 52 – 31 – 33 – 94 – 89 – 55 – 60 – 57 – 80 – 24 – 58 – 53 – 51 – 31 – 28 – 29 – 39 – 01 – 49 – 50 – 29 – 28 – 27 – 65 – 43 – 44 – 16

Jan Blankenroute

Jan Blankenroute

Deze route leidt je door het gebied waar de waterwerken van ingenieur Jan Blanken (1755 – 1838) het landschap bepalen. Fiets over de eeuwenoude Diefdijk en langs uniek gelegen forten. Door historische vestingsteden en polders met prachtige vergezichten. Volg de knooppunten en ontdek het gebied waar Jan Blanken jarenlang gewoond én gewerkt heeft!

Voor liefhebbers van water

Voor liefhebbers van water

Tijdens deze prachtige route fiets je, zoals de naam al suggereert, grote delen langs het water. Bovendien visiteer je veel historische plekken. De Romeinen hebben vlak bij Maarssen gebivakkeerd, maar desondanks zijn er maar weinig vondsten uit die tijd gedaan. Het eerste ‘bewijs’ van bewoning stamt uit de 9de eeuw. Abcoude werd twee eeuwen later genoemd. het had een slot dat vernietigd is door Gijsbrecht van Amstel. Nu zijn alleen de slotgracht en wat fundamenten terug te vinden. In Nederhorst den Berg is het kasteel wel bewaard gebleven. Ook vindt u er de enige boeddhistische Vietnamese tempel van ons land, de pagode van Hanh.Je kan tijdens deze route verschillende forten bezoeken, namelijk Fort Nieuwersluis, Fort Nigtevecht en Fort Maarsseveen. Fort Maarsseveen heeft creativiteit en cultuur hoog in het vaandel staan en dat zal je bij een bezoek ook niet ontgaan. 

De Zuidelijke Dijkenroute

De Zuidelijke Dijkenroute

In de oude vestingstad Gorinchem start je met deze fietsroute. Deze route, rijk aan historische plekken, leidt je langs Leerdam. Deze stad heeft een complete omwalling. Langs de Linge zijn onder meer restanten en terug gerestaureerde van de stads- of walmuur en (bewoonde) waltorens. Daarnaast zal je onder meer Diefdijk, Lekdijk en Meerkerk passeren.  Mocht je voor of na de fietstocht nog tijd hebben is een rondwandeling over de hoge wal in Gorinchem een aanrader. Deze stadswal wordt doorkruist door zogenaamde coupures en de bewaard gebleven Dalempoort uit 1597. Kleine uitspringende gedeelten, genaamd bastions, in de wal zijn kenmerkend. Op de informatiepanelen bij de stadswal wordt verdere uitleg gegeven. 

Rondje Loevestein

Rondje Loevestein

Water was het wapen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Om snel land  onder water te kunnen zetten (inundatie) bouwde het Ministerie van Oorlog honderden sluizen en legde het nieuwe kanalen aan. Veel daarvan zijn nog steeds in gebruik bij de waterschappen. Niet voor de verdediging van land met water, maar om te zorgen voor voldoende schoon water in sloot en plas. Niet te veel, maar ook niet te weinig.Deze route ligt in het meeste zuidelijke deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Fietsend langs gemalen, sluizen, molens, batterijen en kazematten beleeft u het verleden en krijgt u een beeld van het hedendaagse waterbeheer.