Laagvliegend in Limburg

Geschreven door:

Jos Koekkoek

Het moet midden jaren 80 zijn geweest dat ik als jongvolwassene bij ons thuis achterom zat te genieten van een warm mei-zonnetje met een of ander tijdschrift of boek, een detail dat in de tijd verloren zou mogen gaan. Totdat er opeens in de helderblauwe, warme lucht vijf grote zware militaire vliegtuigen in formatie, met een enorm lawaai laagvliegend overvlogen. Richting oosten; Duitsland.

Afgezien van het regelmatige optreden van de AWACS Boeing verkenningsvliegtuigen uit de nabije NATO airbase in Teveren, die duidelijk herkenbaar waren aan hun schotel, en die altijd allƩƩn vlogen en nooit zo laag, was hier nooit vliegverkeer, en al helemaal geen militair. Dat was dus een zeer opmerkelijke gebeurtenis, zeker voor een nieuwsgierig mensje als ik.
Er waren weinig mogelijkheden om te onderzoeken wat dat voor iets was geweest, dus nadat de verwondering was gezakt werd het genieten van zonnetje en leesvoer hervat. Totdat pakweg tien minuten later vrijwel hetzelfde gebeurde. Vijf lawaaierige laag vliegende bommenwerpers, die ik opeens meende te herkennen, richting oosten, Duitsland, richting Polen, Oostblok, misschien zelfs, vlogen. Nadat de herrie was verstomd was het oppakken van het genieten een stuk moeilijker…. En al helemaal toen wĆ©Ć©r een tijdje later de derde formatie van 5 militaire vliegtuigen richting “de vijand” vloog. Al 15 stuks in totaal dus. Dat was niet normaal een erg beangstigend. Het enige dat restte om erachter te komen of de derde wereldoorlog misschien was begonnen, was de radio aan en het nieuws van drie uur op. Ik was net iets te laat met inschakelen en Hilversum 1 zoeken zodat ik de intro mistte. De eerste woorden die uit het boxje klonken waren, ongelogen waar gebeurd, “meer dan drie duizend doden”……. ik weet niet meer of ik lijkbleek werd of juist met een rood hoofd en met hoge hartslag de radio uitschakelde. Van schrik luisterende ik niet verder naar het bericht, de derde wereldoorlog was voor mij op dat moment begonnen. Hoe ik de minuten daarna heb doorgebracht kan ik me niet goed herinneren, de angst wĆØl…. Minutenlang moet ik voor me uit hebben gestaard, het leesvoer aan de kant.

Omdat de apocalyptische beelden in mijn hoofd maar niet wilden verdwijnen, de radio maar weer aan en dat daarna “langs de lijn” gewoon een rondje langs de velden maakte vond ik natuurlijk wel erg vreemd…. Ook bleef het daarna stil in de lucht, waren de vliegtuigen na deze 15 misschien gewoon op? Het was inderdaad een zondag, en niet zo heel veel later kwam ik er achter dat het ter gelegenheid van Amerikaans bezoek aan het soldatenkerkhof in Margraten, ik realiseerde me ook opeens dat het 5 mei was, deze 15 militaire vliegtuigen drie maal dezelfde vijf waren geweest die een aantal erebetoonrondjes hadden gevlogen over Nederland, Duitsland en BelgiĆ«, iets wat met het drielandenpunt in de buurt natuurlijk goed mogelijk is.
Had ik het kunnen weten? Menigeen zal tegenwoordig verbaasd zijn over het feit dat ik dat toch wel had kunnen weten, maar vergis je niet, het informatie-tijdperk was nog een jaar of 20 in de toekomst….
En wat was dat dan met die 3000 doden op het radio nieuwsbulletin? Dat was geen bombardement op Berlijn of Warschau, maar een natuurramp in AziĆ«, aardbeving of overstroming of zoiets, erg genoeg, maar “gelukkig” wel erg ver weg, zeker in de tijd van de Bos-atlas zonder Google Maps en Google Earth….. Een nogmaals, waargebeurde belevenis van een erg bijzondere dag in mei midden jaren tachtig. En wellicht was het wel 1985, 40 na het einde van de tweede wereldoorlog dat het eerbetoon met de rondjes van de militaire vliegtuigen “gevierd” werd.

Verhalen

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een kutzooi in mijn diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een kuttijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De kapitein die...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht.Ā Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee).Ā Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 ā€“ 10 november 1966:...

De kern van de zaak

In 1982 begon mijn dienstplicht tijd bij de Koninklijke Luchtmacht Instructie en Militaire Opleidingen School in Nijmegen. Na de basis opleiding werd ik als onwetende 18 jarige naar West-Duitsland gestuurd om daar te dienen bij de 12e GGW. Een onderdeel van de 12e...

Ojee, U bent uitverkoren voor de atoombunker

Was het 1980, of eerder? Ik zat op de middelbare school, de RSG te Schagen, Noord-Holland. In jongerencentrum De Ojee Boerderij speelde de band Doe Maar nog voor ze bekend werden. Vanuit De Ojee Boerderij verzonnen we met jongerenwerker Gerrit van Veghel een...

Brandweer en BB

Geboren in 1954 werd ik natuurlijk op een bepaald moment opgeroepen voor keuring dienstplicht. Alles was goed en mijn opkomst werd enkele malen uitgesteld wegens studie. Het einde van mijn studie was nabij en ik kreeg een waarschuwingsoproep. Tegelijkertijd kwam in...

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in BĆ¼ren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes