Publieksopenstelling NTC-bunker

NTC Bunker

Ook in 2025 openen wij met trots de deuren van de indrukwekkende NTC-bunker in Gouda! Deze unieke locatie, diepgeworteld in de Koude Oorlog, biedt een fascinerende blik op een tijdperk dat ons dichterbij stond dan velen beseffen.

Op zaterdag 29 maart 2025 nodigen wij u van harte uit om af te dalen in de ondergrondse wereld van het Nationaal Territoriaal Commando (NTC)-complex, waar de bewaking en beveiliging van Nederland tijdens de dreiging van een (nucleaire) oorlog moest blijven functioneren. Dit is uw kans om de bunker van binnen te verkennen, meer te leren over de strategische rol ervan in de verdediging van Nederland en de spanningen van die tijd te ervaren.

Wat kunt u verwachten?

  • Een rondleiding door deskundige gidsen die u alles vertellen over de geschiedenis en functie van de bunker.
  • Indringende belevenis in een bunker van meer dan 2.000m2 en 144 ruimten.
  • Een stukje beleving en ervaring die u terugvoeren naar de periode van de Koude Oorlog.
  • Een kijkje achter de schermen van de technologieën en communicatiesystemen die cruciaal waren voor de veiligheid van ons land.
  • De NTC-bunker is normaal gesproken niet toegankelijk voor het publiek, dus dit is een zeldzame kans om dit stukje verborgen geschiedenis met eigen ogen te aanschouwen!

Aanmelden voor een bezoek hoeft niet, wachten als het druk is hoort er wel bij.
De bunker gaat open om 10.00u en sluit de toegang uiterlijk om 16.00u. U kunt makkelijk parkeren op eigen terrein als ook uw fietsstallen.
Dit alles is aan: de Groen van Prinsterersingel 44 2805 TE in Gouda

Zie ook onze website www.ntc-bunker.nl

Publieksopenstelling NTC-bunker | NTC Bunker

Publieksopenstelling NTC-bunker

Van: 29 maart 2025

Tot: 29 maart 2025

Prijs volwassenen: € 5.00

Prijs kinderen: € 2.50

Verhalen

Een paar dagen na mijn eindexamen

Begin juli 1954 moest ik me melden in Nijmegen. Ik dacht helikopterpiloot te worden. Daarom dacht ik de Koninklijke Luchtmacht zit op mij te wachten. Niet dus. Infanterie-opleiding rond Nijmegen, schuttersputjes graven, gamellen schoonmaken na de maaltijden in de...

De belevingen van een marinier

Gouden Leeuw Verhaaltje uit "De belevingen van een marinier" Gedurende mijn tijd bij het Korps Mariniers van 1980-1984 ben ik een tijdje chauffeur 'kopstukken' geweest. Ik was geplaatst in Marine Kazerne Den Haag ofwel MKDG. Het was een mooie tijd. Ik had een gele...

De Koude Oorlog herbeleven; van toen naar nu.

Mijn diensttijd was bij de Koninklijke Luchtvaart, van 1975 tot in 1977. Uiteindelijk gewond uit de dienst gegaan. Tijdens een drukke burgercarriere in 2000 volledig overspannen geraakt. Als therapie ben ik me o.a. gaan bezig houden met de erkenning van de Koude...

Nare tijd in Seedorf: lichting 84-5

Bij deze een vervolg op mijn vorig stuk over mijn diensttijd van de lichting 84-5. Zoals al eerder vermeld hadden we een kapitein van Loon in Seedorf die ik gigantisch heb lopen kloten tijdens mijn diensttijd. Dat ik nooit bevorderd ben was ook nooit mijn...

Helmut het spook

In 1980 kon je geconfronteerd worden met Helmut. Helmut was een gesneuvelde Duitse soldaat die op de vliegbasis doodgeschoten was. Je kon hem tegenkomen als je op patrouille was. Hij rammelde met zijn kettingen en kwam van een heuvel op je afgerend. Ik heb hem...

Wat een waardeloze diensttijd

Ik moest verplicht opkomen in de lichting 84-5 bij de 42 pantserinfanterie Limburgse jagers. Na 4 maanden een vervelende tijd te hebben gehad in Oirschot, waar de opleiding plaatsvond met dank aan sgt Reids, moesten wij de laatste 10 maanden naar Seedorf. De...

Technische Specialisten in Koude Oorlog 1975 opleiding

In 1975 kwam ik op als Technisch Specialist Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem. Ik had getekend voor 4 jaar bij de Koninklijke Landmacht. Opleiding in Haarlem 2 maanden militairen vorming, 2 maanden rijopleiding, 2 maanden kaderopleiding, In 1975 Haarlem rolde de...

Vluchtschepen

In de veerhaven van Numansdorp hebben tijdens de Koude Oorlog een tweetal schepen paraat gelegen om te vluchten vanuit Nederland ten tijde van een mogelijke inval (Er was toen nog een open verbinding naar zee). Dit waren de schepen Willem 1 en Willem 2, later zijn...

Seedorf 1965-1966

Allereerst mijn dienstplichtige militaire loopbaan: Juni-juli 1965: 4e depot infanterie Maastricht basistraining Augustus-september 1965: rijopleiding tot motorordonnans in Venlo. Motor: Matchless 350 cc, bouwjaar 1949. 30 september 1965 – 10 november 1966:...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes